MALAYSIA (2007)

Under min tre månader långa backpackingtripp i Asien besökte jag landet Malaysia.

Jag flög från Bangkok ner till Kuala Lumpur i slutet av mars, där jag stannade i några dagar innan jag flög vidare norrut till ön Langkawi på den västra sidan av Malaysias fastland.

Att flyga i Asien är billigt! Det finns många lågprisbolag och just då valde jag Air Asia.

KUALA LUMPUR

Petronas Twin Towers i Kuala Lumpur är en av de största sevärdheterna i landet. För att åka upp till 41:a våningen får man gå till tornen på morgonen och där delas ett visst antal biljetter ut till dagens uppfärder.
Jag gick dit på vinst och förlust vid 10-tiden på förmiddagen för att se om det fanns biljetter kvar till dagen och fick en tid vid 16.45 på eftermiddagen. Under dagen strosade jag runt i staden tillsammans med en kille (Fabian) som jag träffade på Starbucks nedanför Petronas. Han tog med mig till ett av KLs största köpcenter och där introducerade han mig för kakor i lösvikt från ”Famous Amos”. Herregud så goda!

Det jag inte visste när jag flög ner till Malaysia var att regnperioden började nere i Kuala Lumpur i slutet av mars. Första eftermiddagen öppnade sig hela himlen och det blev några decimeter regn under ett par timmar. Jag passade på (att i flipflop och uppvikta byxor) att springa tvärs över vägen till Starbucks och drack varm choklad i regnet. Bara under de metrarna över till Starbucks blev jag dygnsur.

Jag strosade runt och tog in på ett Hostel (vandrarhem) i närheten av Petaling Street (China Town) som heter ”Red Dragon”. Rummen var väldigt enkla med delad toalett (men med AC). Uppehållsrum x flera fanns där man kunde kika på film tillsammans med de andra som bodde på vandrarhemmet. Spartanskt men ändå mysigt och trevlig personal. Rummen kostade då runt 50 kronor natten.

LANGKAWI

Efter några nätter i Kuala Lumpur beslöt jag mig för att hoppa på flyget norrut till västra sidan av Malaysia och ön Langkawi. Flyget tog cirka en timme och ifrån flygplatsen tog jag en taxi till ”Pentai Cenang”. På svenska Cenangstranden.
Jag hade läst lite på nätet om prisvärt boende och tog in i en bungalow på ”AB Motel”. Här fanns AC, kylskåp och två sängar och ordentliga väggar. Dock var toaletten i sämre skick med manuell spolning (man öser själv ett kar med vatten i toan) och duschen var en slang där man fick duscha över toaletten. Rummet kostade cirka 200 kronor per natt under högsäsong precis vid stranden. Det gick ändå bra och här stannade jag i några nätter innan jag åkte tillbaka till Thailand via Langkawi/PakBara i Satun.

På norra delen av Langkawi ligger Langkawi Cable Car som är en linbana som tar dig 700 meter rakt upp på ett berg. När man kommer upp på berget finns också ytterligare linbanestationer och Sky Bridge att utforska med makalös utsikt.
Dessutom utgår linbanan från ”Oriental Village” – en jättevacker gammaldags stad.

One Reply to “MALAYSIA (2007)”

1. Pingback: Langkawi, Malaysia | Just Another Crazy Blonde – With Just Another Stupid Blog